Seglinge PRE

Alla inlägg den 17 augusti 2011

Av Marianne - 17 augusti 2011 18:08

I dag ultraljudades Iliada och Belleza. Iliada trodde jag nog var dräktig. Hon är så tydlig med brunsten.  Hon blev jättekär i Sargo (fredriksborgaren) och fick hälsa på honom två gånger, sedan tyckte hon att det räckte. Och visst hon var dräktig på 20 dygn i dag.

 

Belleza däremot hade jag inga större förhoppningar för. Vi har ju inseminerat fyra ston med fryst sperma från den otroligt fina svarta Habanero XLI, i England. Det här var sjunde insemineringen från det skicket. Ingen har blivit dräktig. Jag har kontaktat hingstägaren och frågat hur det har gått i övrigt.

Jag vet ju att dom har skickat sperma till USA, Frankrike mfl länder.

Det har varit 80 % dräktighet. Något måste ha hänt med vår sändning alltså.

Vår seminstation var i kontakt med veterinären som har skött det hela i England.

Allt verkar ha gjorts enligt konstens alla regler, och det enda man kunde komma på var att öka dosen. Belleza inseminerades med två ägg på gång, och med 1,5 gånger normala dosen.  Och ja det lyckades.  Ett av dom andra stona har också fått ökad dos, men är inte kollad ännu, det är hennes andra försök.

Malpica får prova igen till våren. Jag skulle så gärna vilja ha Habanero till henne också.

Har ni sett en vackrare bild   ?   22 dagar gammalt.  Fölet blir svart eller fux. Båda föröldrarna har fuxanlag.  Det kanske kan bli brunt också förresten

jag har inte sett Habaneros färgtest.

 

Ovido - Quiz & Flashcards