Seglinge PRE

Alla inlägg under april 2012

Av Marianne - 30 april 2012 14:08

 Carrera    Ingrato = sant        

Ja så har vi klarat av första betäckningen för säsongen. Det var också första gången för båda hästarna, vilket man inte kunde tro. Det gick hur smidigt som helst.  De har ju hälsat på varandra i stallet och står nästan bredvid varandra och båda är trygga individer. Inga konstigheter alltså. Han till och med uppvaktade henne lite först.

Nästa steg är att se om han är fertil också.

Tyvärr inga bilder i dag. Sådant hade vi inte tid med. Nu skall vi fira Valborg!

Av Marianne - 25 april 2012 20:25

Ja så har inridningen av Harina påbörjats. Hon uppskattar uppmärksamheten, men bryr sig inte mycket.

Fina Harina, Hon är stor i kroppen, men skulle gärna krypa in i famnen om det bara gick. Hon är väldigt sällskaplig och kelig.


Så här ser hon ut som ridhäst i alla fall.  Inte illa eller hur?

     



Jag kan inte låta bli att ta några bilder på vårblommorna. Våren kom i förrgår och allt slår ut på en gång.

I dag såg jag en sädesärla. Ja Eddie är som en vårblomma han också, vår söta stallkatt.

       

Av Marianne - 22 april 2012 20:46

Den här helgen har vi haft besök av Leslie Desmond. Hon kommer från USA men bor tydligen i Sverige nu. Jag var bara med och några kortare stunder, så jag hann inte förstå allt hon gjorde, men mycket av det jag såg verkade helt magiskt.

Deltagarna fick lära sig att känna in hästen och kommunicera med så små hjälper att det verkade bara vara tanken som fick hästen att göra saker. Jag känner igen det i stora drag från andra tränare, men här blev det så tydligt.

Leslie är också en stor personlighet som man gärna lyssnar på. Hon verkar ha en enorm kunskapsbank att ösa ur.

Vädret var tyvärr som vanligt den här våren, rysligt. Jag tyckte synd om den frysande publiken.


Här kommer några bilder.

Under lördagen arbetade hon bl a med den här ponnyn och visade hur man får hästen lugn och fokuserad och hur hon kunde kontrollera hästens hela kropp.


Här får Anna fokusera på att hästen skall sänka huvudet utan att röra sig. Svårt.

 


Men det fungerade ju :o)

 


Här var tekniker som jag kände igen från andra tränare. Hur man flyttar en fot eller fram/bakdel med eftergift i repet. Som alltid är det eftergiften som är tricket. Hon flyttade runt den här stora hästen med lätthet.

 


Lastträning av svårlastad häst. Leslie frågade hästen om det kunde tänka sig att gå in i transporten.


Och det kunde den ju förstås (när Leslie bad om det) Sedan tog det lite längre tid att jobba bort rädslorna kring det hela så att ägaren kan lasta lugnt även i fortsättningen.

   


Ni som har unghästar och behöver lite hälp med hanteringen. Leslie kommer gärna hit och har en unghästkurs för oss framöver. Hör av er till mig så bokar vi henne.

 

Av Marianne - 11 april 2012 13:44

Under påskhelgen arrangerade OHR två på varandra följande kurser med Piet Bakker.  Jag fick möjligheten att låna ut Sevillano till Gunilla som för tillfället var utan häst. Det visade sig bli ett samspelt ekipage.  Piet har ju jobbat en hel del med Sevillano tidigare, så han känner hästen ganska väl. Gunilla fick därför ett långt förmaningstal i början om hur hon skulle hantera "dyrgripen"  .  Den sista lektionen (av tre) dansade Sevillano fram. Tack för ett jättefint jobb Gunilla! Du får gärna låna honom fler gånger   .


         


Av Marianne - 5 april 2012 17:37

Nu märks det på hästarna att det våras. Pälsarna har börjat glänsa, stona brunstar. Alla är piggare och gladare.

Vi har fått ett par nya inackorderingar. En ettårig hingst efter Jubon. En riktig liten snygging. Nu är det fem ettårskillar i flocken och fler kommer det till sommarbetet. Det blir ett bra gäng.

Nästa nya inackordering är ett 22 år gammalt haflingersto, Jessi. En liten tant med fart i. Med haflingermått mätt är hon väl medelålders   .  Jag provade först att sätta ihop henne med Kelifa som behövde avvänjas helt eftersom mamma Malpica snart skall iväg och insemineras (ett nytt försök med Habanero XLI). Men Jessi var inte så intresserad av att vara barnvakt, så jag bytte och satte Malpica där i stället. Det gick jättebra.

     

Malpica har blivit riktigt snygg över vintern tycker jag. Hon verkar trivas med livet.  

   


Nu är Malpica brunstig och har förälskat sig i den vackra Sargo (fredriksborgaren). Båda står och tittar på varandra över staketen. Ingrato som har en hage på andra sidan försöker påkalla uppmärksamhet, men lyckas sämre. Stona verkar inte alls lika intresserade av den pojkspolingen. Inte i stallet heller. Jag hoppas att det ändrar sig.


   


Nu i helgen är det kurs med Piet Bakker här, hela påsken. Jag kommer att låna ut Sevillano till en som inte har någon häst för tillfället. Piet tog ned honom till ridhuset i dag för att känna på honom. Sevillano såg alldeles lycklig ut. De tycker verkligen om varandra. Det var öronen framåt, och han gjorde allt Piet bad honom om.

Härligt att se.



Skapa flashcards