Seglinge PRE

Alla inlägg under juli 2009

Av Marianne - 31 juli 2009 20:51

I dag fick Carrera, ettårig PRE, och Filippa, ettårig connemara-PRE, dotter till Sevillano och ägs av Susanne Eriksson, komma in från betet för lite träning i ridhuset. Filippa behöver lite allmän träning i hur man uppför sig.

Hon är totalt orädd och kan strunta i att lyssna på vad man vill, annars är hon trevlig och sällskaplig. Hon skötte sig fint i dag.

Carrera är mitt nytillskott som jag köpte i våras. Hon är brun och hon blir stoor. Hon har anpassat sig till sin nya flock utan problem. Hon är lite känsligare (än Filippa) men har gott självförtroende. Jag skall visa henne på PRE-championatet på Strömsholm i september. Vi har därför börjat träna visning. Hon behöver träna på allt eftersom hon inte har varit med om så mycket ännu, men hon lär sig jättefort. I dag var det fjärde träningspasset i ridhuset, med ett par veckors mellanrum. Hon klarar nu att ledas i skritt längs ridhusväggen. Att longeras i trav, ja det blir väl inte en rund volt och hon bryter av ibland men ändå. Hon har förstått vad det går ut på. Och i dag lyckades hon dessutom trava rakt fram på långsidan en bit i från mig, i höjd med och lite framför. Jag var mer än nöjd. Hon kommer att klara det här utan vidare. Sedan får vi bara hoppas att hon inte växer hysteriskt bak eller kommer att se konstig ut på något annat sätt lagom till visningen. Just nu är hon högre bak och traven är inte lika bra som i våras, men så är det ju med ettåringar. Blir det inte bra i år så kommer vi igen nästa år. Det skall bli spännande att få ett omdöme om henne i alla fall, och jag tycker att hon är fin.

Jag har inga bilder från träningen men så här ser damerna ut i alla fall. Den bruna är som sagt Carrera och den bilden har hennes uppfödare Dominique Thylin tagit.

Av Marianne - 28 juli 2009 19:22

I dag fick Sevillano röra sig lite fritt i ridhuset. Jag hade hoppats på lite galna busbilder, men det var nog för varmt. Han tog det ganska lugnt.

Vi tränade lite "long reins", men tyvärr hade jag ingen som kunde fotografera oss då. Det får bli en annan dag. Han tycker för tillfället att det är väldigt roligt med spansk skritt. Jag försökte ta en bild från sidan men han envisades med att vända sig emot mig (för att få beröm och godis).

Av Marianne - 28 juli 2009 19:07

Vi har för tillfället en gästande PRE av det maffigare slaget och med en fantastisk färg som ju är mycket ovanlig på en PRE, nämligen en fux med ljus man och svans och som dessutom är mer än 170 cm hög. Hon är till salu om någon är sugen, men hon är förstås inte billig.

Av Marianne - 27 juli 2009 22:15

I dag skulle hovslagaren komma och verka några  hästar som går på bete här.

 Natalie som sköter hästarna i mitt stall började med att ta in ett äldre sto

som är lugn och snäll så hovis hade något att börja med. Det gick bra. Nästa var ett sto med föl i en annan hage. Vi har fyrkantiga slussar vid ingången till dom största hagarna. Det har visats sig vara en stor hjälp i många situationer.  Fölet ville nu inte följa med från hagen(och lämna flocken) och inte få någon grimma på sig utan sprang rakt igenom eltråden in i hagen igen. Det slutade med att hovis fick verka stoet i slussen till hagen. Med lite insektsspray gick det bra.

Nästa var en ettårig hingst som inte heller ville få grimma på sig.  Honom försökte vi lirka med ett bra tag men inte. Hovslagaren kunde inte vänta hur länge som helst så det fick vara till en annan dag.

Till saken hör att vi visiterar alla hästarna varje dag och både fölet och ettåringen är mycket keliga och mysiga i vanliga fall. Men efter en och en halv månad på betet var grimma, och att lämna hagen otänkbart för båda dessa. Man måste nog träna på det också regelbundet.

Av Marianne - 26 juli 2009 20:15

Jag måste bara visa vår vinranka i växthuset. Den är helt översållad med klasar i år. Man skall väl gallra bort dom flesta, men jag kan bara inte. Jag har bara gallrat nya skott och en hel del blad.  Det är så vackert.

Av Marianne - 26 juli 2009 19:41

I dag kom 2 st "semesterhästar", dvs ägarna har eget stall hemma och i stället för att skaffa någon som sköter dom hemma när man åker på semester, lämnar man dom hos oss. Hästpensionat kanske vi kan kalla oss

utöver alla andra typer av service vi har.

Jag har funderat på det här med Bed and box. Dvs övernattning under en längre resa eller kanske någon som bara vill byta miljö några dagar. Det vore också roligt.

Vi fick dessutom plocka in två unghästar från bete då den ena hade gjort sig illa. Plötsligt blev det många hästar att mocka åt mitt i sommaren.

Mina tre ston med föl stod av olika anledningar uppstallade just nu, men dom får tillsvidare gå ute på nätterna nära stallet med hö i hagen. Jag behöver ha lite extra koll på dom, men snart skall dom också få gå på bete igen.

Bilder på stoflocken bakom stallet och Amanda som är den bästa barnvakten, fölen älskar henne, hon har ett tålamod som inte mammorna har.

Av Marianne - 23 juli 2009 21:30

I dag har vi ultraljudat Belleza och Iliada för att kolla dräktighet.

Belleza visste vi redan men kollades på 45 dagar för fosterförsäkring.

Hon är dräktig med Quarzo igen.

Iliada har däremot varit lite krånglig. Hon tog sig inte på första försöket.

Hon har hittills bara blivit dräktig vartannat år, så jag var lite tvivlande.

Nu hade jag fått tipset från en erfaren uppfödare att ha fölet med vid betäckningen, även om stoet inte verkar bry sig. Hon kanske ändå blir stressad av att lämna fölet.

Det blev lite krångligare men gick ändå bra att ha fölet med.

Och minsann, hon tog sig den här gången. Det kanske var det som behövdes för henne i alla fall. Pappa är Sevillano.

Bilden visar Bellezas 45 dagars foster i ung. naturlig storlek.

Av Marianne - 14 juli 2009 22:59

Besökte fölstona på betet vid 10-tiden på kvällen. Det var vackert. Stora delar av hagarna var insvepta i dimma. Fölen hördes gnägga inifrån det vita.

Det som störde var alla dessa mygg. När jag äntligen hittade några hästar,

var dom fulla med mygg och stampade irriterat omkring. Hoppas det torkar

upp i lite i morgon. Dagens åskskurar har förvandlat hagarna till sumpmarker.


Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards