Seglinge PRE

Alla inlägg under februari 2010

Av Marianne - 28 februari 2010 19:09

Ja, då var det dags att börja arbeta med Harapienta. Nu är ju Famosa till hälften avvand, så nu kanske mamma kan koncentrera sig på något annat än henne. Vi mjukstartade lite med att gå ner till ridhuset, där hon fick springa lös en stund. Det var tydligen inte så jätteroligt för hon kom ganska snart och ställde sig hos mig, trots att jag körde iväg henne flera gånger.

Hennes utbildningsnivå: sutten på kanske 10 ggr för ca 4 år sedan. Hon har aldrig haft bett i munnen. Jag kommer inte ihåg hur mycket hon var arbetad från marken, men det var nog inte mycket. Hon blir 10 år i år. När hon kom från Spanien (tre år gammal och dräktig) var hon jätterädd för allt och alla. Det tog tid att vänja henne vid att man rörde vid henne. Nu har hon fött fyra föl, och hon är världens bästa mamma. Hon är en väldigt snäll häst, men som inte tål hårda tag.


Så provade jag att longera henne i skritt och trav. Inga problem. Jag lindade longerlinan ett varv runt henne och drog i den framifrån (ett bra sätt att vänja unghästar vid att känna något runt bakbenen) och fick henne att lugnt följa linan runt, bort från mig och så mot mig. Inga problem.

Böjde henne i halsen och fick henne att trampa under sig i en öppna på en liten volt. Provade samtidigt att hon gick undan för tryck bakom frambenet. Inga problem där heller.

Försökte ta några kort, men det är för mörkt i ridhuset för annat än stillastående bilder. Tog ett par bilder på vägen från ridhuset.

Hon uppförde sig exemplariskt ända tills vi nästan var tillbaka till stallet. Då såg hon några som skottade snö plus att det rasade en del från taken. Då blev det taktande sista biten till stallet. 

Det är nog bara att lägga på en sadel och prova att rida.

Här är ett par bilder på henne i dag i alla fall. Det saknas lite muskler, men visst är hon ganska söt?


  

  

  


Av Marianne - 26 februari 2010 17:58

Vi har rört om i stallet för att vänja av dom sista stofölen på nätterna. Det blev ett väldigt flyttande och pusslande för att alla skulle få grannar som passar.

Famosa och Golosa delar nu box mellan sina mammor.

Sevillano fick vårkänslor när vi flyttade runt stona och han fick Harapienta som närmsta granne (ja, det är en gång mellan dom). Dom två tycker mycket om varandra och står gärna och småpratar hummande.


Det medförde i alla fall att han helst inte vill lämna sina ston för tex ridning. Han har varit lite stressad och uppe i varv dom två sista gångerna i ridhuset. Det ger sig nog efter några dagar.

Jag fortsätter att hämta träningstips i Annies blogg. Hon sprutar ideer så jag hinner inte med att prova alla. Vi har i alla fall vidareutvecklat pärlor i rader till att göra dom små volterna på medellinjen och åt olika håll varje gång. Jättebra övning. Hästen måste vara uppmärksam på hjälperna och jobba aktivt med hela kroppen. Sevillano försökte fuska genom att springa runt liggande i kurvorna nu när han var lite okoncentrerad. Jag försökte räta upp mig själv och sitta rakt över honom och lyckades räta upp honom också,

och få honom att aktivera bakdelen. Jag måste se till att bli filmad någon dag så jag får se hur det ser ut ( om det ser ut som jag upplever det).



Av Marianne - 26 februari 2010 17:43

En av dom sista riktigt kalla dagarna hände det som inte fick hända. Vattnet i lösdriften frös. Vi har ett system med cirkulerande varmvatten i ledningarna. Det brukar fungera väldigt bra, men den här långa köldperioden knäckte systemet. Någonstans fick kylan grepp och stoppade flödet sedan gick det fort och spred sig även längs den ledning som går till brunnen. Nu har vi alltså troligtvis inget vatten där förrän tjälen ger sig. Detta innebär att vi måste köra dit vatten till tolv hästar. Är det minusgrader så blir det två gånger om dagen, för vi kan inte lämna något vatten där då. Jag funderar för fullt på hur vi skall lösa det hela till nästa vinter. Termobar? Uppvärmda vattenkoppar? Tips mottages tacksamt.

Vi har fortfarande ca 60 cm snö. I dag har det  förstås varit plusgrader hela dagen och det tar nog en del på snön.

Så skriver Ann-Britt på Gustavsborg i Skåne att dom har vårlökar som kommer upp längs husväggen  . Det känns avlägset kan jag säga.

Vi får trösta oss med sådana här blommor, inomhus.

  

  

Av Marianne - 22 februari 2010 20:23

I dag kom ännu en fotograf för att ta bilder på Sevillano i snön. Det var Mia Törnberg som är fotograf på Travronden. Hon tar bilder till Einars kalender, där inte bara travhästar får vara med, utan även andra raser.

Nu är ju snön ännu djupare och så sken solen så jag hoppas att det blir bra bilder. Han pulsade runt i snön så han var alldeles slut efteråt. Men han gillar att visa upp sig.

Jag hoppas få se bilder om några dagar.


Av Marianne - 22 februari 2010 20:09

Här kommer ett litet reportage från lösdriften. Vi har alltså en lösdrift med unghingstar och en med ston i alla åldrar, och för tillfället har vi inga egna hästar där utan bara inackorderingar.

Divina som har fått lämna sitt föl Dijon nu, fick flytta ner från stora stallet i går.

Hon känner alla där, men har varit borta från dom ganska länge nu. Och då skulle hon sättas på plats, till och med av ungstona.

Här kliver hon försiktigt ut från ligghallen. Flocken är längre bort i hagen.


Så kommer dom.  


Divina for i väg i snön. Hon blev rädd. Då stannade dom och tittade efter henne.

  

   Campitor, fredriksborgaren som är ledaren bland unghingstarna, har förstås koll på vad som händer.

  


Senare i dag hade allt lugnat ned sig och lilla Corona låg och njöt av den varma solen, trots att det var -14 grader.  Hon är så långhårig så hon ser ut som en större hund.

  

Av Marianne - 17 februari 2010 17:36

Här kommer fortsättningen på vårt lilla experiment med en snäll avvänjning.

Nicke vårt travföl har ju gått några veckor med travvallacken Ducke. Han mamma gick med dom första dagarna, sedan togs hon därifrån. Det har inte varit några problem alls. Tanken är nu att Nickes kompis PRE-fölet Dijon skall slussas in i gruppen. Dijon har varit sjuk en tid men är nu friskförklarad. I dag fick han och hans mamma  komma in i hagen. Dijon och Nicke blev jätteglada över att få vara tillsammans igen (dom gick tillsammans med sina mammor tidigare).


Alla är förstås lite på sin vakt så här i början. Här går Dijon fram och bekantar sig med Ducke (till höger). Mamma kom ganska snart och hämtade honom, för säkerhets skull.


Sedan tog sig mamma Divina an Nicke, och Nicke tyckte att det var mysigt med en mamma, även om det inte var hans egen.

  

Tanken är nu att Divina skall få gå där några dagar till Dijon är helt trygg i gruppen, och att  Ducke har accepterat honom också. Sedan får Divina flytta till stolösdriften. Vi tror att det är bra med en äldre valack som kan fostra småkillarna lite, och Ducke får sällskap i stället för att gå ensam.      

Av Marianne - 15 februari 2010 18:23

Harina hade många hyss för sig i dag. Hon försökte skrämma Infanta, som gav tillbaka.


Du kan inte ta mig. Haha!


Jag är inte rädd för dig. Så det så!

     

Av Marianne - 15 februari 2010 14:22



Carrera: Du jag vill ha den här högen själv.    Harina: Glöm det!

  


Carrera : Jag menar faktiskt allvar.     Harina: Nä, jag vill inte flytta mig.


Carrera: Du hör vad jag säger. Försvinn!     Harina: Åh, vad dum du är.

     

Skapa flashcards