Seglinge PRE

Alla inlägg under september 2013

Av Marianne - 15 september 2013 21:57

Ja så var det klar för den här gången. Av någon orsak så blev det hela 15 hästar som avelsvärderades här hos oss.  Som tur var hade vi fint väder och allt flöt på som det skulle hela dagen.

Jag var först ut med Invicta. Hon fick 8 på rastyp och 7 på helhetsintryck, rörelsepoängen kan vi glömma för ingen av oss ansträngde sig tillräckligt. Lovisa (som visade henne) och jag som jagade på var glada över att hon travade självmant och galopperade. Vi kommer igen på Championatet. Den övriga bedömningen höll sig i mitten av skalan dvs helt normal på alla punkter.

Bilderna på henne har Elenore Larsson tagit.

   


Jag har lite fler bilder på fler hästar men har inte hunnit ta fram dem ännu.


Vi hade ju besök av Liss från Bodö i Norge. Hon visade två hästar och hade alltså åkt hela långa vägen, med hingst och sto i transporten. Två dagar i varje riktning. Det är tappert.


För övrigt så har jag alltså köpt tillbaka Famosa S  e. Sevillano XLIX u. Harapienta RC. Jag hämtade hem henne i fredags. Vi har inte setts på 3 år (hon är 4 nu) men hon kände förstås igen mig och klev självsäkert in i stallet och hälsade på Iliada och Belleza som hon känner sedan tidigare. Hon är väldigt lik sin mamma, bara längre ben och hals. En mycket trevlig häst.

 


Eddie och hon kände också igen varandra. Är det inte lite rörande?


   


 


Och så en bild på snyggingen Regulus som visades för en spekulant i dag.


 



Av Marianne - 12 september 2013 20:46

I lördags åkte Kelifa till sitt nya hem i Skövde. Jag tror att hon har fått ett jättebra hem där. Hon har fått ett friesersto som kompis och trygghet i tillvaron. Jag försöker fortsätta att hålla kontakt med mina sålda hästar. Det är jättespännande att följa dem och se vad det blir av dem.


Jag har ju också lånat ut mitt avelssto Harapienta. Hon har inte riktigt passat in i mitt "avelsprogram" de sista åren.

Vi har heller inte fått någon ordning på ridningen, så hon har bara gått här och gjort ingenting.

Alexandra som har lånat henne provade att rida redan efter ett par dagar, och rapporterade att det gick bra.

Sedan hade hon henne med på en clinic och det hade också gått jättebra. Det här utvecklas bättre än jag hade vågat hoppas. Rätt person + rätt häst = lycka (för alla inblandade parter)

I dag fick jag bildbevis också.  Nu får vi hoppas att Harapienta blir dräktig i vår och får ett jättefint föl också.

 


I morgon skall jag, om allt går som det ska, hämta hem en avkomma efter Harapienta. Min uppfödning Famosa,

e. Sevillano.

Hon såldes som ettåring och nu kan ägaren inte ha henne kvar, så jag kommer att köpa tillbaka henne.

Hon är nu fyra år gammal och det skall bli spännande att se hur hon har utvecklats.

Jag har inte sett henne sedan hon såldes. Då såg hon ut så här.

 

För övrigt så blir det avelsvärdering här på lördag. I dag har två hästar från Norge kommit som skall vara med.

De har en jättelång resa, så de stannar några dagar för att det inte skall bli för tufft.

Det blir totalt 13 hästar som, förhoppningsvis, skall godkännas. Jag har Invicta med som ju redan är dräktig.

Vi har kämpat sista veckan med att få henne visa galopp, vilket inte har varit så populärt i värmen. Hon har ju en fin galopp, så det vore ju synd om vi inte får några poäng på den. Det blir fär ävrigt spännande med det nya värderingssystemet, där allt ska poängbedömas.



Av Marianne - 5 september 2013 22:32

I går vetrinärbesiktades  både Kelifa och Centella. Båda i fin form och är därmed sålda. Centella åkte på en gång. Hon klev glatt på transporten, när det fanns mat där, och stod lugnt och mumsade när hon stängdes in. Inget verkar beröra den hästen. Vilket psyke!

Här med en av sina nya ägare. Ni kommer att få mycket roligt med henne.

 


Kelifa åker på lördag. Det är lite blandade känslor när man säljer hästarna. Visst är det roligt att ha hittat bra hem till dem, men det är ju liksom familjemedlemmar som åker i väg  

Kelifa är så vacker nu med sin leopardteckning. Här tränade Lovisa henne. Vi hade ju planerat att Lovisa skulle visa henne på Championatet. Nu blir det ju inte så. Vi får koncentrera oss på Invicta och Ingrato som i alla fall skall visas.

 


Lillpojken Navarro växer och i dag såg jag när solen kom från en viss vinkel att han också glänser som guld.

Samma färg som Ingratos helbror har.


Och Ornata fortsätter att se ut som om hon äger hela världen. Oj, vad jag längtar efter att få se nästa års föl  

 

Skapa flashcards