Seglinge PRE

Alla inlägg under februari 2014

Av Marianne - 1 februari 2014 18:54

Ja nu spår meterologerna plusgrader och regn, så nu kanske vintern är slut. Det blev ju ett par veckor i alla fall  .

Nu börjar de dräktiga stona runda på sig så det syns. Ja jag har varit lite undrande över Jacki. Hon har inte varit lika rund som de andra. Nu är hon beräknad ca tre veckor senare, men ändå. Jag skickade efter ett dräktighetstest, som man kan kolla själv, bara för att slippa gå och undra. Men jo då, visst är hon dräktig.

 

Allt verkar tidigt i år stona började brunsta i mitten av januari och nästan alla hästarna fäller något enormt.

Det är ingen ordning på något.


I dag begav sig ett gäng ut på ridtur. Det har inte varit så lockande den sista veckan, för det har ju blåst förfärligt. Men i dag var det skönt.

Fortuna har fått en medryttare nu, så hon fick följa med ut. Jätteroligt att se.  Snart kan Belleza och Famosa hänga med också. Anna rider Belleza i alla gångarter nu och jag har sällan sett en så nöjd och belåten häst.

Avelsston som inte har fått göra mycket annat än att gå med föl är nog de tacksammaste hästarna att jobba med tror jag. De törstar efter lite egen uppmärksamhet, och har ju en hel del livserfarenhet och tillit till människor.

Jag har Famosa som eget projekt. Jag har suttit på henne ett par gånger men jobbar mest från marken med bla long reins.  Hon är en jättemysig häst, och jag trivs otroligt bra med henne. Nu skall hon betäckas i vår, sedan får vi se vad som händer.

Ingrato har haft en viloperiod, då han inte gick riktigt rent i slutet av hösten. Nu har han behandlats av kiropraktor och är i gång igen, till att börja med från marken. Han har blivit lite mullig, vilket klär honom tycker jag. Han blir bara finare för varje dag. Jag skall fotografera honom om vädret blir lite bättre någon dag.

Här kommer några bilder på dagens ryttare.

Från vänster Lovisa (jobbar i stallet) på sin Guy, Anna (som bor på gården) på sin Boyen, Cecilia på Jyero och hennes syster Jannica på Fortuna.

     





Skapa flashcards