Seglinge PRE

Alla inlägg under april 2011

Av Marianne - 29 april 2011 16:46

Bloggandet har legat nere ett tag. Det är en intensiv period nu på våren, så jag har inte riktigt haft tid.

Det har fötts ett nytt föl i tisdags. Det var Åsa Lindwalls sto Capitana som fick en stort fint stoföl efter Jubon. Här kommer ett par bilder på henne. Några timmar gammal. Väldigt lik pappa faktiskt.


 

 


I måndags gjorde vi en utflykt till Lövstabruk, ett av dom gamla järnbruken här i Uppland. Det är så otroligt vackert nu på våren. Dom har en fantastisk samling av gamla vagnar från 1700-talet bl.a Deras gamla ridhus är också jättevackert. Tyvärr används det som förråd nu. Det är synd.

 

Lilla K har äntligen fått ett namn. Hon skall heta Kelifa S. Döpt efter mormor som har producerat flera topphästar i Spanien. Tyvärr har jag inte sett någon bild på henne. Här kommer i alla fall några färska bilder på min lilla Kelifa, först med mamma Malpica.


 

 


 

Av Marianne - 20 april 2011 19:15

I går fortsatte Carreras ridträning. Jag tror att det är sjätte gången hon rids och första gången utan min hjälp vid sidan. Hon börjar bli styrbar och kan öka och minska tempot och Anna travade för första gången flera varv i ridhuset. Carrera hetsar inte upp sig i onödan. Hon blir lite seg när hon inte förstår riktigt, men hon lär sig snabbt.


 


 

Lilla K är ständigt på upptäcktfärd. I morse drack hon ur vattenkoppen. Dvs hon nådde inte riktigt utan tryckte tills koppen var nästan full innan hon kom åt vattnet. Hon är nu 6 dagar gammal.


 

Så kom kompisen Eddie och hälsade på ute.


 

På eftermiddagen har jag försökt snygga till Invicta och Harina. Jag skall försöka filma dom lite. Nu har jag ägnat en stor del av kvällen åt att lära mig hur man filmar med min kamera    Vi får se hur det går i morgon.


Det är jätteroligt med kommentarer till bloggen, men jag vill gärna veta vem det är som skriver. Det känns inte så meningsfullt att svara på frågor annars, och ibland kanske det passar bättre att svara via mail tex.

Av Marianne - 17 april 2011 19:01

Så var det plötsligt nästan sommar. Jätteskönt, men man blir lite slö. Det är så skönt att bara sitta i solen och suga åt sig värmen. Dessvärre är det jättemycket att göra nu när snön och kylan äntligen har försvunnit.

 

I går var det årsmöte med den registerförande föreningen. Dålig uppslutning även denna gång. Är inte medlemmarna mer intresserade av vad som händer?

 Protokoll kommer väl på föreningens hemsida.

 

Här hemma kretsar det mycket kring lilla K fortfarande. Man har ju svårt att slita sig. Hon är så fruktansvärt söt. Hon är framåt och tuff och kommer nog att klara sig bra här i livet. Malpica springer ängsligt efter när hon sätter fart i rundkorallen.

Här kommer några bilder först från i går. Alltså 2 dgr gammal.

 

 

Och så i dag. 3 dgr gammal.

Hon började med att äta våt mossa.

 

Sedan var det full fart.

 

 

 

 

 

 

 

Av Marianne - 15 april 2011 22:27

Då var första fölningen avklarad. Det blev ett fint litet stoföl. Malpica gick 6 dgr över tiden. Hon verkar vara en jätteduktig mamma. Har skött sig exemplariskt trots att det är första gången.

Hon gick och droppade mjölk hela dagen i går, men fölade inte förrän kl 23.

Här kommer några bilder på underverket, som skall heta något på K.

Förslag mottages tacksamt.


  

Malpica hummade och slickade sin lilla bebis.



Boxgrannen Carrera var väldigt nyfiken.


    


Stallkatten Eddie satt på en pall och tittade och lilla fölis vinglade fram och hälsade

 


Bilder från i dag.


 

 


Trött. Här syns det att hon har vita hår på överläppen vilket visar att hon är skimmel.


 

Av Marianne - 11 april 2011 19:38

I dag har Carrera fått arbeta lite igen. Nu är hon jätteduktig vid arbete från marken. Hon kan longeras i lugn fin galopp tex. Vi provade lite ridning. Hon vill helst att jag skall gå bredvid än så länge, för att hon skall känna sig säker. Hon får ha kapson ett tag, tills vi har fått hennes mun kollad. Hon är lite orolig med bettet. Hon är annars väldigt lugn och trygg med arbetet.

Här kommer några bilder.


 

 

 

 

Av Marianne - 10 april 2011 21:53

I dag gick jag, Svea och kameran ut och letade fler vårtecken. Svea hjälpte mig att spana.

 

 

Och, vi hittade den...

den första blåsippan. Lite frusen och ensam, men ändå.

 


Hemma försöker jag hjälpa våren på traven med lite köpta vårblommor.


 

Mina ston njöt av solen i dag, och jag av att titta på dom.


 

Malpica har gått över tiden två dagar nu. Juvret växer, spenarna har börjat fylla i och bäckenbanden är slappa. Hon är redo med andra ord. Nu väntar vi på mjölken.

Högst ett par dagar till, tror jag. Malpica är trött på den tunga magen och på den bråkande individen i den.


Men Malpica, det är inte så det går till!


   

Av Marianne - 9 april 2011 21:02

Vårtecknen blir fler för varje dag. Blommor är det ont om ännu. Här är dom enda som har tagit sig upp här på gården.

 

Tyvärr körde jag över en stor padda i förrgår, alldeles utanför huset. Den var nog lite långsam och jag såg den inte. Senare samma dag klippte jag av några sälgkvistar för att ta in, då hörde jag ett väsande på marken. Där låg en ihoprullad orm. Helt svart, så jag vet inte vilken sort. Den var också väldigt seg och långsam. Det är ju inte så varmt ännu, under 10 grader.


I dag har jag varit och tittat på en uppvisning av lusitanohästar. Lite show och så visning av saluhästar och avelshingstar. Jag träffade förstås en del bekanta. Det är roligt att komma ut och se lite andra hästar, men jag gillar nog PRE-erna bäst i alla fall   

Här kommer några bilder. Vi fick se lite working equitation-övningar och det är ju jätteskoj.

Tyvärr vet jag inte varken vad ryttare eller hästar heter.


 

 

 

 

Av Marianne - 3 april 2011 22:16

Våra långväga gäster från Nordnorge stannade till i dag för att orka köra hela vägen tillbaka, 120 mil enkel resa tror jag!!! I går visade jag hästarna i stallet för dom och Sevillano visade upp sig i ridhuset. Han är rolig, för i bland har han inte lust att visa upp sig och då gör han nästan ingenting. Andra gånger bjuder han på sig själv och verkar ha jätteroligt. Så var det i går. Här kommer några bilder.

Han hade nog kunnat bli tjurfäktningshäst :o)

Fotograf: Camilla Floer

 

 

 

 


Och så lite long reins som vanligt.

 


I dag har det varit tornelspelsträning i ridhuset, och jag smet in med kameran en stund.


 


 


 


 


 

 


Skapa flashcards