Seglinge PRE

Alla inlägg under september 2009

Av Marianne - 26 september 2009 19:52

Nu har Malpica fått vara ifred och gjort sig hemmastadd här några dagar, så nu blev det ett första träningspass i rundkorallen. Hon hade focus på allt annat än mig, men hon verkar vara en lugn och balanserad typ. Mycket coolare än mina tidigare PRE-er. Hon är väldigt lättsam. Kommer och söker kontakt så fort man kommer ut i hagen, och verkar ta det mesta med ro. Carrera är också cool på sitt sätt, dvs inte lättskrämd, men lite mer otålig och lite mer enmanshäst. Hon är inte lika lätttillgänglig som Malpica, men det känns som om vi har funnit varandra efter Championatäventyret. Vi trivs jättebra med varandra, Carrera och jag.

Här kommer en bild på Malpica i rundkorallen (tagen av Johanna). Hon lyssnar efter hästar som gnäggar runtomkring och har som sagt svårt att koncentrera sig på vad jag vill. Det kommer så småningom.

  

Av Marianne - 25 september 2009 18:20

Här kommer ett par bilder till från Championatet. Jag är så stolt över lilla Carrera som skötte sig så otroligt bra. Visst hade vi kunnat få till lite bättre trav, men vi var nog spända båda två. Vi kommer igen nästa år Skrattande. Hon hade i alla fall högsta totalpoängen av unghästarna och bara fyra äldre hästar hade högre.

  

  

Av Marianne - 25 september 2009 10:06

I går släppte vi ihop två unghingstar som skall gå i lösdriften i vinter. Campitor 2 år, fredriksborgare. Han är lugnet själv och en självklar ledartyp som aldrig bråkar. Liebre, 2 år, PRE. En snäll kille men som har gått ensam ett tag och längtar efter kompisar och bus. Campitor började med att vända rumpan mot Libre och och slå ca 5 ggr direkt, för att visa vem som bestämmer. Liebre förstod, men ville busa.  Det blev en lugn kraftmätning. Inget spring bara knuffar och brottning. Här kommer några bilder. Visst är dom häftiga killarna! Nästa steg blir att släppa in tre ettåringar. Det borde inte bli några problem, för dom här killarna är jättesnälla.

  

  

  

  

Av Marianne - 22 september 2009 14:22

Här kommer ett par bilder på Malpica. Carrera blev jätteglad att träffa sig gamla kompis igen, och det är förstås en trygghet för Malpica att ha Carrera här tills hon har gjort sig hemmastadd hos oss. Det är inte lätt att fotografera en svart häst. Hon ser för det mesta allt annart än svart ut på bilderna. Carrera är så mycket lättare. Det får bli bättre bilder längre fram, när hon har blivit lite tillfixad också. Hon har ju bara gått i lösdrift det senaste året åtminstone, och är lite överviktig.

  

  

  

Av Marianne - 22 september 2009 09:05

  

  

  

Av Marianne - 21 september 2009 20:42

I dag har jag hämtat hem ett nytt sto, som jag bara inte kunde låta bli att köpa. Hon heter Malpica och är två år och svart som natten. Hon är ca 157 cm. Hon är halvsyster till Jubon (samma mamma). Jag såg henne när jag var och tittade på Carrera första gången. Jag hade ju bestämt mig för Carrera som hade alla dom egenskaper jag var ute efter. Färg, storlek, rejäla ben och bra hals. Jag blev störtförälskad i Malpica men hon var inte den jag letade efter just då. Sedan har jag inte kunnat släppa tanken på henne. Så fick jag möjlighet att köpa en häst till och hon var fortfarande till salu. Yes! Nu är hon min. Jag skall fotografera henne så fort jag får tid.

Av Marianne - 20 september 2009 21:03

Har just kommit hem från Strömsholm. Det blev en lyckad helg för Seglingehästarna och våra vänner.

Det kändes som om det regnade championtitlar. Ja inte för Carrera, trots jättefina poäng både på exteriör och gångarter. Hon vann överlägset sin klass. Det hade nämligen kommit nya direktiv från Spanien att ettåringarna inte får delta i uttagningen till championtitlarna. Det diskuteras också om ettårsklasserna skall slopas helt eftersom dessa unga hästar ändrar sig så mycket när dom växer.

Nåja, Baturra, som bor här i vår lösdrift, blev reserv stoschampion och lilla Carmina som fick hoppa in i sista minuten blev ungstochampion. Kenya blev reserv ungstochampion. De två sista bor inte här men ägarna har haft andra hästar här i sommar. Infanta som också bor i vår lösdrift fick ingen championtitel men skötte sig bra ändå, och fick bra poäng. Domaren gillade tyvärr bla inte hennes huvud, som vi tycker är så vackert.

Det var i alla fall en rolig och lärorik helg. Domaren var hård (och kanske rättvis) i bedömningen. Det är ju ett helt nytt poängsystem i år, och det tar nog lite tid innan man har vant sig vid det.

Nu är det nog dags att gå och sova. En sådan här helg tar på krafterna. Men roligt är det. Inte minst att träffa så många vänner. Bilder kommer senare.



Av Marianne - 17 september 2009 22:29

I kväll var det rena frisersalongen i stallet. Det tvättades, klipptes och putsades. Vi hjälpte varandra att titta och komma med goda råd. Hästarna ser ut som dockor nu. Så fina. Jag bestämde mig i sista minuten för att klippa svansen på Carrera, men inte hela svansen som är brukligt på föl-ettåringar. Hon hade så tjock och lång svans, och hon måste få behålla något att vifta med. Nu blev det en mera vuxen klippning. Svansroten nerklippt och längden lite ovanför hasen. En sista träning i ridhuset. Carrera sköter sig. Nu måste bara jag göra det också.  I morgon eftermiddag packar vi och åker till Strömsholm. Det skall bli jätteroligt, nu när det är så många hästar anmälda. Fler än någonsin förut.

Skapa flashcards