Seglinge PRE

Alla inlägg under juli 2012

Av Marianne - 15 juli 2012 22:28

Jag har alldeles glömt att lägga in bilder på fölen.  Jag tar bilder nästan varje dag för att spara ju.  Lite uppdatering om hästarna. Ingrato åkte iväg till Paulo Bastos för att visningstränas inför championatet, men han fick åka hem igen efter två veckor.  Orsak: tidsplaneringen med betäckning av ston höll inte alls. Det blev för stressigt både för oss och för Ingrato. Han har ju blivit lite tunn under sommaren och skulle inte hinna äta upp sig. Vi tog alltså beslutet att vänta till nästa år med att visa honom. Då kan han förhoppningsvis komma lite bättre till sin rätt.

Tråkigt, men i år prioriterar vi betäckningarna. Vi vill ju se vad han ger som avelshingst så fort som möjligt.

För egen del blir det nog Iliada också som jag kommer att betäcka med honom och det blir om ca två veckor. Belleza tror jag får stå över i år. Hon har ju fått fyra föl på fyra år och är ju bara sju år, men fina är dom hennes avkommor. Två ston är ju redan dräktiga, Carrera med Ingrato och Malpica med Habanero, och tre föl räcker mer än väl.

Nästa år kanske det blir semin för Ingrato om tillräckligt många är intresserade.

Jag har ännu inte bestämt vilka hästar som skall visas i år. Invicta blir det i alla fall och kanske någon till. Det känns kort om tid när championatet ligger tidigare i år.

Harinas inridning har hittills gått jättebra. Hon tycker fortfarande att det är jätteroligt att bli sysselsatt och är nyfiken på allt. Jag hoppas verkligen att rätt person dyker upp och vill ha henne, för hon är en härlig häst. Stor, snäll, orädd och har utstrålning. Vad mer kan man begära?

Så till fölen. Varje år säger jag att årets föl är bäst hittills, och det gäller även i år. Om det är sant så går väl min avel åt rätt håll?

Magica (Belleza S/Habanero XLI) är gudomligt vacker och en mycket vänlig individ.


   


Regulus (Iliada/Sargo Vejleby) är en annan sort. Pigg och full av energi men lite mer försiktig, men en spjuver är han som syns av bilderna.

Biter mamma i örat.


Ser söt ut i största allmänhet.

 


Försöker på föls vis nå ner till marken. En dag ställde han sig på knä och betade.

   

Hans huvud är mindre i förhållande till kroppen än PRE-fölens. Men det kan ju ändra sig.

Han har också mer muskulös rumpa. Sirius Fredriksborgsfölet ser ut som en liten brottare.

Regulus är något mitt emellan.

 


Väldigt söt är han i alla fall. Eller hur?

 


De har börjat närma sig varandra och försökt börja leka lite. Mammorna tillåter det nu. De är i dag två veckor gamla.

 






Av Marianne - 1 juli 2012 09:46

Äntligen har Belleza fölat. Båda stona hade vitgrå/gråvit mjölk på dagen i går. Jag kollade med ca tre tim mellanrum. Så började Bellezas bli vitare för varje gång. Fölvak! Jag fick sällskap av Louise, och vi satte oss till rätta vid 11-tiden i en sadelkammare med övervakningskamera. Det dröjde inte länge förrän Belleza började vandra runt i boxen och då och då stanna och lyfta på ena bakbenet och titta bakåt. Ja ca kvart över tolv var hon ute. En halvtimme senare stod hon upp och efter ytterligare en halvtimme hade hon hittat maten. En duktig liten tjej. Hon heter tills vidare Lilla M. Fler bilder i helfigur kommer så småningom.


Iliada ser mer än färdig ut och hennes mjölk är vit, så jag skulle tro att hon fölar i dag. Hon brukar inte gå över tiden, men nu är det tre dagar över.


     

Skapa flashcards