Seglinge PRE

Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Horsemanship-clinic med Leslie Desmond

Av Marianne - 22 april 2012 20:46

Den här helgen har vi haft besök av Leslie Desmond. Hon kommer från USA men bor tydligen i Sverige nu. Jag var bara med och några kortare stunder, så jag hann inte förstå allt hon gjorde, men mycket av det jag såg verkade helt magiskt.

Deltagarna fick lära sig att känna in hästen och kommunicera med så små hjälper att det verkade bara vara tanken som fick hästen att göra saker. Jag känner igen det i stora drag från andra tränare, men här blev det så tydligt.

Leslie är också en stor personlighet som man gärna lyssnar på. Hon verkar ha en enorm kunskapsbank att ösa ur.

Vädret var tyvärr som vanligt den här våren, rysligt. Jag tyckte synd om den frysande publiken.


Här kommer några bilder.

Under lördagen arbetade hon bl a med den här ponnyn och visade hur man får hästen lugn och fokuserad och hur hon kunde kontrollera hästens hela kropp.


Här får Anna fokusera på att hästen skall sänka huvudet utan att röra sig. Svårt.

 


Men det fungerade ju :o)

 


Här var tekniker som jag kände igen från andra tränare. Hur man flyttar en fot eller fram/bakdel med eftergift i repet. Som alltid är det eftergiften som är tricket. Hon flyttade runt den här stora hästen med lätthet.

 


Lastträning av svårlastad häst. Leslie frågade hästen om det kunde tänka sig att gå in i transporten.


Och det kunde den ju förstås (när Leslie bad om det) Sedan tog det lite längre tid att jobba bort rädslorna kring det hela så att ägaren kan lasta lugnt även i fortsättningen.

   


Ni som har unghästar och behöver lite hälp med hanteringen. Leslie kommer gärna hit och har en unghästkurs för oss framöver. Hör av er till mig så bokar vi henne.

 

 
 
Ingrid

Ingrid

23 april 2012 06:16

Japp! Jag bokar in mig direkt på unghästkurs!

http://jagtycker.blogg.se

Marianne

23 april 2012 10:05

Jag noterar det. Vi får se när det kan bli.

 
Ingen bild

Marita

23 april 2012 11:28

Hej! Så kul ni prövat på henne, jag har länge önskat att vi kunde tagit upp henne hit till norrland. Ju fler riktiga hästmänniskor man träffar dessto mera inser jag hur lite jag och många med mig kan och vet och att vi har massor att lära oss. MVH Marita

Marianne

23 april 2012 21:56

Hej Marita
Ja hon är verkligen den gamla sortens hästmänniska som ser, och kan, hela hästen.
Det är nog inte omöjligt att få upp henne till norrland.

 
Nina

Nina

14 maj 2012 22:10

Det låter spännande. Om det blir närmare hösten så skulle nog jag gärna vara med med Cielo. Men du kan ju höra av dig när ni funderar på att ha kursen så kan jag ta ställning då :)

http://www.dorado.bloggplatsen.se

Marianne

15 maj 2012 18:47

Det blir nog till hösten, så jag hör av mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 19 april 2015 12:59

Ja nu närmar sig fölningarna. Det känns som lugnet före stormen. Vi väntar sju föl på gården i år. Fyra av dem är mina. Här kommer dagsfärska bilder på de dräktiga damerna. Först ut är Iliada som nog fölar om ca en vecka. Jag har varit lite nervös ...

Av Marianne - 15 februari 2015 19:15

Nu är det länge sedan jag bloggade. Det blir oftast bara några bilder på fb.  En liten uppdatering i alla fall.   Stallet är mer än fullt av hästar, av olika sorter. Sju ston kommer (förhoppningsvis) att föla här i år. Fyra av dem är mina, och pa...

Av Marianne - 21 april 2014 18:04

Ja till slut fölade Invicta, 8 dagar över tiden. Hon gick och läckte mjölk och stönade hela dagen i hagen, och de andra stona tassade omkring henne. Det märktes att de visste vad som var på gång. Normalt är hon låg i rang och blir hunsad med, även om...

Av Marianne - 30 mars 2014 19:20

Äntligen är våren här på allvar och hästarna njuter av solen.  Här står stona på rad och solar, efter att först ha rullat sig njutningsfullt i jord och lera. Det kliar skönt under vårfällningen. Det är hela tiden någon som brunstar och står och hänge...

Av Marianne - 5 mars 2014 11:01

Nu börjar våren komma på allvar. det märks bla på att aktiviteten i stallar och ridhus har ökat väsentligt. Det har kommit två nya inackorderade hingstföl/åringar som går med Navarro och Pedro. Oj vad roligt de har. Det har också kommit två dräktiga ...

Skapa flashcards