Seglinge PRE

Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Marianne - 4 januari 2012 10:41

Jag hoppas att alla har haft det bra under helgerna som varit. Här har vi tagit det ganska lugnt och njutit av Jul- och Nyårsfirande. Aktiviteterna på hästfronten har inte varit mer än daglig skötsel.

Vi har förstås fått 3 nya små inackorderingar, uppstallade. Hingstföl som nu är stora nog att lämna mamma och stå på egna ben.

Min Lucero kommer till också, så dom är fyra jättesnälla pojkar som än så länge tar det lugnt och vänjer sig vid den nya miljön. Det blir nog vildare lekar framåt våren. Lucero som jag har tyckt varit ganska stor, ser plötsligt ut som en liten skrutt. De andra är nämligen halvblod.

Lucero har dessutom längtat förfärligt efter mamma. Normalt brukar det vara gnägg, oro och ev. ilska ett eller ett par dygn när dom skiljs åt och sedan är det glömt, men Lucero har hängt med huvudet och sörjt i mer än en vecka och Belleza likaså, på sitt håll. Han har stått vid grinden och inte velat vara med dom andra. Nu börjar det bli bättre.

Jag har hört teorin om att hingstfölen binds hårdare till stoet än stoföl och stöts inte bort lika bryskt.

Belleza har varit ganska kallsinnig gentemot sina två tidigare stoföl. Är det någon mer som har den erfarenheten?

Vad skulle det i så fall ha för fördelar för arten?


Här kommer några bilder på pojkarna, från ihopsläppet. Lucero gör sig inte så bra på bild just nu. Manen ser ut som på en islandshäst och i övrigt ser han ganska spretig ut. Men vänta bara! Jag känner på mig att han kommer att bli en riktig snygging.


Lucero och Helios

   



Figge och Hobbe som redan hade gått tillsammans några dagar innan Lucero och Helios släpptes ut. 

     


Ovido - Quiz & Flashcards