Seglinge PRE

Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Marianne - 12 mars 2011 14:52

Den här veckan har vi varit sjuka och eländiga här på gården. Magsjuka och förkylning. Hästarna måste ju skötas i alla lägen, så vi har kämpat på efter bästa förmåga. Det fina vädret gör ju förstås att allt känns lite lättare. Solen skiner och snön töar. Det har börjat dyka upp snöfria fläckar i hagarna och hästarna är där och gnager som besatta.

Något som är roligt är att årets föl börjar födas. Ja, inte här ännu men hos andra PRE-ägare. Åh, vad jag längtar.

Resultatet av färganalyserna har kommit. Äntligen. Inget sensationellt. Jag kollade Malpica och Belleza. Malpica har bara svart anlag, vilket jag har misstänkt efter att ha tittat bakåt i stammen. Jag var mer nyfiken på Belleza. Hon har fuxar både på mammas och pappas sida. Dessutom har hon ju en lite mattsvart färg.

Hon hade bara svart och fuxanlag, men det var ju roligt i alla fall. Habanero XLI som jag skall betäcka med har nämligen också fuxanlag.

Det verkar förresten som om många missförstår svaret på färganalysen lite. Plötsligt verkar alla hästar ha fått blekanlag och skimmelanlag. Vad det egenligen står är möjlig färg på avkommor tillsammans med hästar med sådana anlag. På dom sista sidorna kan man leta reda på sin egen hästs kombination och se vilka anlag den har.


I måndags kom den frysta sperman till Sverige, så nu är det bara stona det hänger på. Mina båda skall ju föla först, så det dröjer lite innan vi kan inseminera. Spännande är det i alla fall.

Här kommer ett par bilder på en glad Sevillano från i dag. Han gick och letade efter gammalt fjolårsgräs när jag kom med lunchen, men den var i alla fall mer lockande.

  

  

Ovido - Quiz & Flashcards