Seglinge PRE

Alla inlägg den 17 november 2010

Av Marianne - 17 november 2010 18:50

I dag har jag klättrat i träd. Vår lilla stallkatt Eddie kom inte in i går kväll när jag kvällsfodrade. Det brukar han alltid göra. Han har varit ute en natt tidigare, men då var det betydligt varmare. Jag hoppades att han hade hittat något bra ställe i kylan. Vid lunch i dag ringde Emmy, som bor här och jobbar i stallet, och berättade att Eddie satt högt uppe i ett träd och jamade. Vi försökte locka ned honom men han vågade inte klättra ned. Stammen var isig och hal. Jag släpade dit en lång stege och, höjdrädd som jag är, klättrade jag upp så långt det gick. Eddie klättrade ned via mitt huvud till axlarna, och så tog vi oss ned. Väl nere hoppade han direkt ned på marken och kissade, länge.... Magen kändes tom. Han har alltså suttit i trädet i natt i nedåt -10 grader. Sedan kröp han ihop i min famn, spinnande. Vi tog bilen till stallet där han fick komma in i sin uppvärmda sadelkammare till mat och korg. Han kastade sig över maten. Lite vardagsdramatik. Men Eddie är numera allas mascot i stallet.

                                   

 På eftermiddagen var det Malpicas tur att träna med kapsonen och longerlina. Hon tyckte också att linan var irriterande och jobbig när den satt på nosryggen.

Hon är ju en lite tuffare sort, så henne får jag lirka med och berömma mycket när hon gör rätt. Hon blir lätt irriterad när hon inte förstår, och man pressar henne. Men å andra sidan kan taket ramla ner utan att hon bryr sig. Kapsonen fungerade i alla fall bra även på henne. Jag lyckades till och med få henne att göra öppna i skritt längs långsidan. Att ge efter och böja huvudet åt sidan var svårare att förstå, men efter några försök satt även det. Det är en säkerhetsdetalj som jag har lärt mig inom westernvärlden. Ett säkert sätt att få stopp på en häst i alla lägen, om den har lärt sig att ge fter och böja huvudet åt sidan.  Att kunna det är bra till mycket annat också. Stretching bl.a

Skapa flashcards