Seglinge PRE

Alla inlägg den 15 juli 2010

Av Marianne - 15 juli 2010 21:56

I dag fick Harapienta komma in och vila från betet, under dagen. Hon var den som såg mest plågad ut pga bromsarna och värmen. På eftermiddagen tvättade jag av henne, sadlade henne och gick till ridhuset. Det var tydligen uppskattat. Hon gjorde allt jag bad om. Först lite lugn longering i skritt och trav. Sedan lite öppna på volten. Hon har fortfarande lite svårare i höger varv, men hon gjorde det. Så ridning. Jag gjorde övningen pärlor på tråd som jag har lärt mig av Annie.

Det är små volter efter långsidorna. Ja, för Harapienta så blir dom inte så små och inte så många, men oj vilken effekt den här övningen har. Man får en häst som arbetar genom hela kroppen och använder bakdelen. Efter det vågade vi oss på lite öppna efter långsidan. I vänster varv gick det som en dans. I höger blir det lite vingligt och osäkert, men det kommer. Så tränade vi på halt, rygga och gå framåt. När hon hade förstått så blev det tvärnit från trav (ja, jag är fd westernryttare och van att träna stopp, rygga ofta) Jag tycker att hästarna skall kunna det. Det känns säkert att veta att man kan få stopp på hästen i alla lägen, obs utan att dra den i munnen, bara röst och säte. Nu är ju PRE-erna så grymt känsliga så man behöver ju nästan bara tänka det.

Efter det här fick hon godis och en stor kram. Underbara Harapienta. På väg från ridhuset började jag fundera på att betäcka henne igen. Hon får ju så användbara bra avkommor, hållbara, starka och med kanonpsyke (fast jag hade ju tänkt sälja henne   ).


  

Skapa flashcards