Seglinge PRE

Alla inlägg den 11 februari 2010

Av Marianne - 11 februari 2010 19:52

I går red jag Sevillano, och vi provade en ny övning som jag hittade på

www.bandidos.blogg.se   Annie kallar den Pärlor i långa rader. Det går i korthet ut på att man rider volter längs långsidorna i storlek och antal efter hästens förmåga och i valfria gångarter. Det var otroligt effektivt. Man känner verkligen var problemen sitter och hur det lossnar eftersom. Sevillano tyckte att det var en knölig och onödig övning till att börja med. Men så började han väl känna att det inte var så svårt i alla fall, och så småningom jobbade han på riktigt bra. Vi gjorde lite andra övningar som skänkelvikning och öppna på volten. Så kom ett par av dom där obeskrivbara ögonblicken. Först gjorde vi några galoppfattningar och det kom en galopp som höll på att slunga mig ur sadeln. Först förstod jag inte riktigt vad som hände, men så insåg jag att det var en riktigt samlad och kraftfull galopp. Jag har ju tränat honom med långa tyglar att ta enstaka galoppsprång på det sättet. Wow, min stridshäst!! Så skulle vi prova lite tramp eller halva steg.

Det blev en ganska kort och samlad trav. Jag tänkte på vikten av framåtbjudning

så jag lät honom öka steglängden lite i taget, och wow igen. Jag satt där med ett stort leende och berömde honom. Jag hade ingenting i handen och svävade på moln. Jag har inte upplevt något av detta tidigare så jag känner att det går framåt.  Nu måste jag se till att någon filmar eller fotograferar oss någon dag, så jag och andra intresserade får se hur det ser ut också. Tack Annie för tipset i alla fall. Den övningen förde oss ett steg vidare.

Tills vidare får ni föreställa er hur det skulle kunna se ut (och hur det känns att sitta på honom när han tar i).

  



Ovido - Quiz & Flashcards