Seglinge PRE

Direktlänk till inlägg 31 juli 2009

Unghästträning

Av Marianne - 31 juli 2009 20:51

I dag fick Carrera, ettårig PRE, och Filippa, ettårig connemara-PRE, dotter till Sevillano och ägs av Susanne Eriksson, komma in från betet för lite träning i ridhuset. Filippa behöver lite allmän träning i hur man uppför sig.

Hon är totalt orädd och kan strunta i att lyssna på vad man vill, annars är hon trevlig och sällskaplig. Hon skötte sig fint i dag.

Carrera är mitt nytillskott som jag köpte i våras. Hon är brun och hon blir stoor. Hon har anpassat sig till sin nya flock utan problem. Hon är lite känsligare (än Filippa) men har gott självförtroende. Jag skall visa henne på PRE-championatet på Strömsholm i september. Vi har därför börjat träna visning. Hon behöver träna på allt eftersom hon inte har varit med om så mycket ännu, men hon lär sig jättefort. I dag var det fjärde träningspasset i ridhuset, med ett par veckors mellanrum. Hon klarar nu att ledas i skritt längs ridhusväggen. Att longeras i trav, ja det blir väl inte en rund volt och hon bryter av ibland men ändå. Hon har förstått vad det går ut på. Och i dag lyckades hon dessutom trava rakt fram på långsidan en bit i från mig, i höjd med och lite framför. Jag var mer än nöjd. Hon kommer att klara det här utan vidare. Sedan får vi bara hoppas att hon inte växer hysteriskt bak eller kommer att se konstig ut på något annat sätt lagom till visningen. Just nu är hon högre bak och traven är inte lika bra som i våras, men så är det ju med ettåringar. Blir det inte bra i år så kommer vi igen nästa år. Det skall bli spännande att få ett omdöme om henne i alla fall, och jag tycker att hon är fin.

Jag har inga bilder från träningen men så här ser damerna ut i alla fall. Den bruna är som sagt Carrera och den bilden har hennes uppfödare Dominique Thylin tagit.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 19 april 2015 12:59

Ja nu närmar sig fölningarna. Det känns som lugnet före stormen. Vi väntar sju föl på gården i år. Fyra av dem är mina. Här kommer dagsfärska bilder på de dräktiga damerna. Först ut är Iliada som nog fölar om ca en vecka. Jag har varit lite nervös ...

Av Marianne - 15 februari 2015 19:15

Nu är det länge sedan jag bloggade. Det blir oftast bara några bilder på fb.  En liten uppdatering i alla fall.   Stallet är mer än fullt av hästar, av olika sorter. Sju ston kommer (förhoppningsvis) att föla här i år. Fyra av dem är mina, och pa...

Av Marianne - 21 april 2014 18:04

Ja till slut fölade Invicta, 8 dagar över tiden. Hon gick och läckte mjölk och stönade hela dagen i hagen, och de andra stona tassade omkring henne. Det märktes att de visste vad som var på gång. Normalt är hon låg i rang och blir hunsad med, även om...

Av Marianne - 30 mars 2014 19:20

Äntligen är våren här på allvar och hästarna njuter av solen.  Här står stona på rad och solar, efter att först ha rullat sig njutningsfullt i jord och lera. Det kliar skönt under vårfällningen. Det är hela tiden någon som brunstar och står och hänge...

Av Marianne - 5 mars 2014 11:01

Nu börjar våren komma på allvar. det märks bla på att aktiviteten i stallar och ridhus har ökat väsentligt. Det har kommit två nya inackorderade hingstföl/åringar som går med Navarro och Pedro. Oj vad roligt de har. Det har också kommit två dräktiga ...

Ovido - Quiz & Flashcards